Skip to main content

Mijn eerste echte baan was bij een reclamebureau in Nieuwegein. Daar viel ik met mijn neus in de boter van grote A-klanten. Nog nat achter mijn oren kreeg ik eerst kleine klusjes, maar heb ik me opgewerkt tot creatief voor alle producties van Diergaarde Blijdorp, Jaarbeurs Utrecht, Hewlett Packard en Hunkemöller.

En dat soort klanten blijven je dan toch bij. En dus loop ik nog steeds met trots een winkel van Hunkemöller in, zelfs al doe ik daar al jaren niets meer voor. Het is een klein beetje van mij.

Hoe consistent is de communicatie rond een merk?

Mag ik bewijs leveren? Dat marketing niet zomaar iets is wat je ‘er ff bij doet’… Mijn hartje (en dat van veel vrouwen en zeker van nog meer mannen) klopt een beetje harder bij het zien van alles rondom het merk Hunkemöller. Dit bedrijf toont aan dat wanneer je ooit met 2 a 3 personen marketing kon regelen, het in anno 2017 dus echt alleen maar te doen is met minimaal 50 professionals op marketing en e-commerce.

Alles om de formule te bewaken, en met een duidelijk onderscheidende positionering en strategie op nummer 1 van lingerieminnend Nederland te blijven. Hunkemöller, ik ben fan. En dat komt door jullie producten, maar eigenlijk vooral omdat ikke een van de 2 a 3 personen uit dat ver verleden was. En daar ben ik supertrots op.

ps, onderaan heb ik een cadeautje van Doutzen toegevoegd, dat je het weet.

sale actie Hunkemoller retail

Met schetsen onder m’n arm loop ik het hoofdkantoor Hunkemöller binnen

Het is rond 1990, jaja de vorige eeuw I know, dat ik start bij het reclamebureau ArtVenture in Nieuwegein. Kleine studio, nog niet eens voorzien van computers. Maar wel met prachtige klanten zoals Diergaarde Blijdorp, Jaarbeurs Utrecht, HewlettPackard, Gemeentelijk Vervoersbedrijf Utrecht (alle stadsbussen) en dus Hunkemöller.

Dan start je als broekie-net-van-school-nog-nat-achter-de-oren eerst met de kleine rotklusjes, maar al snel maak je productie. En dat gebeurde destijds nog handmatig dames en heren. Bij iedere tekstcorrectie van de klant werd letter voor letter met een mesje uit papier gesneden…

Twee jaar later ben ik verantwoordelijk voor het account Hunkemöller. Waarbij ik in direct contact sta met de directeur en zijn secretaresse voor alle controles. En hoofd inkoop. Fred Fagel. Prachtige gepassioneerde man. Als jonkie zit ik in zijn kantoorkamer dat volhangt met de mooiste lingerie. Stuk voor stuk houdt Fred een hangertje voor m’n neus met daaraan de nieuwste kantjes van het komende seizoen. En ik maar schetsen met m’n stiftjes en pennetje. Alle details en kleuren van de kantjes, en brainstormen over hoe we die in de nieuwe folder willen laten zien.

schetsen voor magazine marketing van een a-merk

Lingerieshoot op Barbados

Jammer is wel dat Fred mij dan weer niet meenam naar de fotoshoot op dat tropische strand. Wel gaaf dat de professionele modellen de poses aannamen die ik met m’n stiftjes op de schetsen had weergegeven.

Volgende stap was de honderden dia’s op lichtbakken beoordelen, én laten bewerken door de lithograaf, kleurcorrectie en best wat plooi en vet niptuck dus ik weet hoe de shoot er vooraf retoucheren uit zag.

Daarna start productie van de nieuwste folder in 4 talen: Nederlands, Duits, Waals en Vlaams. En dat deed ik iedere maand. Met intensief klantcontact, meedenken, pagina’s omgooien, teksten en foto’s aanpassen todat het perfect was. Inclusief drukwerkcontrole. Met daarbij ook productie van verpakkingslijnen, en openingen van filialen promotioneel bijstaan. Het was voor mij één groot feest.

Van bakermat tot ‘enorme klus’ met samenwerkende disciplines op afdeling marketing

In de publicatie van Tijdschrift voor Marketing vind ik het daarom prachtig om te lezen op welk punt Hunkemöller anno 2017 en dat het nog steeds blijft schakelen en verbeteren. Deden we dat destijds met 2 of 3 mensen, nu bouwt afdeling marketing met dertig personen en e-commerce met twintig mensen aan het merk en vasthouden van de kwaliteit.

Hunkemöller ziet alle touchpoints met haar klanten, en stelt zich tot doel om alle kanalen die zij nuttig vindt in te zetten voor een perfecte consistente communicatie. Alexandra Legro, global marketing & communications director, noemt het de 360 graden-mix van veelheid van kanalen. En dan bedoelt ze zowel de nieuwste en online kanalen als ook de traditionele kanalen zoals televisie om snel awareness te creëren bij campagnes.

Ik wens ze daar welgemeend alle succes mee, het is een schone en dagelijks pittige taak maar het is en blijft een prachtig bedrijf. Met mijn vertrek bij het reclamebureau werd ik zelfs door Hunkemöller verrast met een groot pakket bestaande uit meerdere prachtige setjes uit eigen collectie. Enne… ja, ik en mijn dochter blijven altijd trouwe klant bij Hunkemöller, maar Doutzen ik had jou best willen schetsen, retouche hadden we vast minder werk aan gehad.

Lees hier de publicatie samenvatting: http://bit.ly/2tlNU81

en cadeautje: om alvast in kerstsfeer te komen (sjemig wat n abs)