Kennen we bloggen inmiddels als veredeld je mening geven of dagboek pennen; vlog is hiervan de video variant. Makkelijk zat. Wat je jezelf kunt afvragen is in hoeverre JIJ blog of vlog wilt inzetten in je marketing.
Vloggen: is dat iets voor jouw bedrijf?
Om kort te zijn, vloggen is een vak apart en doe je er niet ‘even bij’. Als ‘owned-media’ (gewoon je eigen media zonder tussenkomst van derden) is het een forse investering op lange termijn en kans van slagen is niet gegarandeerd. Puntje is namelijk dat een vlog vanuit een bedrijf minder snel zieltjes wint dan iemand die op z’n zolderkamer reallife unieke filmpjes produceert. De aaibaarheid en ‘ons-kent-ons’ van die laatste is vele malen groter. Je dient een vaste vlogger of team van vloggers in te zetten, content (lees: inhoud) vooraf te bedenken, technisch kunnen nabewerken EN over engelengeduld moeten beschikken want volgers komen niet aanwaaien.
Een tusssenmanier is dat je beginnende vloggers ‘naast’ je bedrijf hun eigen ding laat doen. Een soort van kweekvijver voor gekke vloggers. En dan maar zien wat eruit komt. Geduld is ook dan wel nodig. Creativiteit dat scoort en uniek zijn is niet op iedere hoek te koop.
WEL is er een snellere manier, bestaande vloggers inzetten om op hun platform te adverteren en in hun vlog besproken te worden of in beeld te komen. Voordeel is dat zij al een achterban hebben, én dat je een vlogger kunt selecteren op zijn specifieke specialisatie/onderwerp. Bijvoorbeeld een makeup-vlogger je nieuwste mascara laten uittesten. Ideaal. Direct sales.
Wat houdt vloggen in en wie zijn die vloggers?
Het woord vlog staat voor video blog en is rond 2006 de kop op gaan steken en heeft een enorme ontwikkel-piek nog steeds. Het is een variant op de normale blog, maar bestaat alleen uit videobeelden. Een vlogger (de prater dus) filmt zichzelf en praat de tijd vol met een mening of legt op video een handeling vast. De vlog is een online video dagboek. De filmpjes worden daarna professioneel bewerkt en ge-edit en op youtube geplaatst zodat de hele wereld kan meekijken. En wie kijkt ernaar? Hele volkstammen. Iedere vlogger heeft een vaste schare volgers dat in de miljoenen loopt. Ongelooflijk. Waar haalt iedereen de tijd vandaan om te vloggen én om te kijken!
Oke. tot zover de simpele uitleg. Ik mag ervan uitgaan dat je de praatprogramma’s en nieuwsitems wel gezien hebt met de top van de vloggers die daar besproken worden of aanschuiven. Vloggen is HOT en er gaan vele vele grote bedragen in om. Wat maakt deze vloggers zo interessant en waar praten ze uberhaupt over (data van youtube maar aantallen schuiven dagelijks, dus niet een stipte top 10 maar wel bijna):
- Kwebbelkop (6,6 miljoen volgers), games zoals Happy Wheels, Minecraft, Grand Theft Auto en hun leven. In het Engels. Elke dag worden 2 filmpjes geplaatst.
- Nikkie Tutorials (6,7 miljoen), dame die op haar eigen gezicht laat zien hoe je jezelf kunt opmaken en make up creaties maakt. In het Engels. Plaatst 2 filmpjes per week.
- Jelly (6,2 miljoen), huisgenoot van nr 1, ook hier 2 filmpjes en dagelijkse beslommeringen in het Engels.
- Siv HD (ruim 2 miljoen), vooral bekend om League of Legends computerspel video’s. Je volgt zijn acties via de webcam.
- Enzo Knol (1,5 miljoen), broer van nr 9, elke dag plaatst hij 2 video’s, van gamen en van zijn dagelijkse leven vol humor en soms dagelijkse serieuze onderwerpen. In zijn vlogs laat hij soms producten of merken zien. ‘stiekeme’ reclame.
- Stuk TV (1,4 miljoen), drie heren gaan ‘stuk’ voor de kijker die de opdrachten aandraagt. De heren voeren het uit wat tot hilarische taferelen leidt. Of je het wil nadoen is een tweede. Iedere woensdag om 17.00 uur een nieuwe video.
- Kwebbelcop (1,3 miljoen), 2e kanaal van Kwebbelkop.
- Dylan Haegens (ruim 1 miljoen), plaatst samengestelde films over zijn dagelijkse leven. En hij plaatst top 10 video’s die na plaatsing direct een half miljoen views scoren, en tweewekelijks een Cliffhanger.
- Dagelijks HaaDee (900.000) broer van Enzo, dagelijks twee nieuwe gaming video’s. Heeft ook nog een kanaal DitisMilan.
- DusDavidGames (zo’n 700.000 volgers)
De volgers. Dat zijn met name de jongeren in leeftijd 18 tot 34 jaar.
Waarom zou je willen vloggen?
Nou ja, aandacht willen en daarmee goed geld verdienen. Want een beetje aandachtsgiek dat moet je wel zijn. Of je moet iets origineels of inhoudelijks te vertellen hebben. Waar volgers iets aan hebben, zo zijn er veel vormen van tutorials (online mini les hoe je iets maakt of iets doet) maar soms kan een vlog ook complete nonsens en puur humoristisch zijn. Vormen van vlogs:
- games, techniek reviews
- lifestyle zoals ouderschap
- food/koken/recepten
- make-up/kleding/styling
- wonen/verbouwen
- advies/coaching/kennis overdracht
- reizen
- grappen
- hobby/zelf maak
Wat maakt je een top vlogger? Nou als je geen ander leven hebt. 7 dagen per week film je je dagelijkse leven of bespreek je het onderwerp waar je iets over te vertellen hebt en zet deze online. Dat doe je echt niet zomaar. Alle vloggers nemen hun video op en besteden tijd aan het editen en verwerken daarvan. Daar zitten serieuze uren in. Bij de top-vloggers is het geintje dan ook meestal uitgegroeid tot een serieuze fulltime baan. En eentje waar je goed aan kunt verdienen. En daarin zit ‘m de kneep: vloggers worden influencers, en DAN wordt t interessant voor marketing en bedrijven.
WIN WIN: vlogger versus bedrijven.
- Adverteren live in je doelgroep. Door de duizenden zo niet miljoenen volgers en fans weten bedrijven dat wanneer hun product of dienst wordt ingebracht in de vlog door de volgers wordt gezien. Vloggers krijgen bijvoorbeeld gratis samples, reizen, producten aangeboden om daarover IN hun vlog aandacht aan te geven.
- Adverteren op het platform. Vloggers verdienen eveneens geld aan advertentie-banners op hun videokanaal.
- Aantal clicks = omzet voor de vlogger.
- Influence inzetten voor bedrijven. Ofwel, invloed die de vloggers op hun volgers uitoefenen. Iedere trouwe fan gelooft graag wat de vlogger verkondigt. Als bedrijf heb je meer aan een vlogger die positief over je product praat dan dat je zelf ‘koud’ een reclame-uiting plaatst.
Vlog als brug tussen merkbekendheid en merkvoorkeur
Vloggen mag je als ondernemer serieus nemen. Het is een ideale manier om je bedrijf een gezicht te geven, meer online verkeer naar je toe te trekken of je naamsbekendheid op te bouwen. De persoonlijke aanpak, eerlijkheid en authenticiteit van de vlogger zorgt voor een lagere drempel bij potentiële klanten om het product of bedrijf te herkennen of zelfs tot aankoop over te gaan. Een review door een populaire vlogger kan veel opleveren voor je bedrijf. Het kan het gat tussen merkbekendheid en merkvoorkeur voor je dichten.
Zet vlog in als marketinginstrument naast je overige online en offline communicatie. Dus stop met af en toe een filmpje op YouTube knallen zonder extra effect, denk na over vlog. Even met !kit overleggen, ik help je verder.