HUB blog 1 kledinghanger 2e blog – vraag 2

Meters, meters, meters kledingrek. Volgeladen met kleding. Gerangschikt op maat, kleur, uitvoering. En vaak bevindt één bloesje zich in gezelschap van 10 andere vergelijkbare bloesjes, wel in een ander maatje dan. Dat dan weer wel.

We houden in deze stelling de kledinghanger tegen het licht van twee hoofdeisen: ‘reduceren van aanrakingen’ en ‘minder impulsieve massa-bewegingen en looplijnen’. Heb jij een briljante ingeving, creatief idee, krabbel het naar ons door en we brengen het bijeen in dit blog. Ondertussen buigt ons team experts zich over alle ideeën. Ontdekkingstocht in retail: de toekomst van de kledinghanger.

Onderbouwing 1:

Kleding wordt gemaakt in een fabriek, verscheept naar groothandel, ingeladen voor winkels, uitgepakt in de winkel en aan kledinghangers gehangen. Honderden, duizenden hangers in een winkel. Die weer door honderden, duizenden handen van consumenten wordt aangeraakt, verschoven, uit het rek gehaald, meegenomen naar een paskamer. Om vervolgens door het winkelpersoneel tientallen malen per dag weer netjes op volgorde van maat terug in het rek te worden gehangen.

Vraag: denk een aan het aantal aanrakingen van een kledinghanger

Onderbouwing 2:

Kent u die rekken, waarin teveel kledingstukken hangen waardoor het onmogelijk is om het kledingstuk uberhaupte te bekijken. Je rukt de kledinghanger wat naar links en rechts, ja er is wat lucht. Je trekt het stuk tussen alles uit, bekijkt het, bevoelt het, houdt het op afstand en beslist of het interessant is voor verdere studie of niet. Afhangend daarvan is het een wandeling naar de paskamer, of terugspoelen van eerdere handelingen in een poging het kledingstuk met ietwat fatsoen weer terug in de massa kleding te proppen. Fijn. Winkelen.

Vraag: Wat is jouw visie op de psyche van de mens en verandering in winkelen

Vraag 1: Is er een manier om het aantal aanrakingen van een kledinghanger te reduceren?

Denk aan het aantal aanrakingen van die ene kledinghanger. Denk aan de meters die het in een winkel, in een winkelstraat en in een stad of provincie aan plek inneemt. En aan de energie die het vergt om het product te maken en denk dan nog niet eens aan de afvalberg die het achterlaat.

Vraag 2: Is er bij de menselijke psyche rondom een aankoopbeslissing, een alternatief voor de kledinghanger?

Heeft de mens de aanraking van wat ze kopen perse nodig? En welk verschil is dat dan in vergelijking met online kopen. Is er een manier te vinden, waarbij de emotionele ‘beleving’ van het fysiek winkelen in ‘bricks’ en ‘locatie’ behouden blijft, maar ZONDER een winkelhanger?

Geschiedenis van de kledinghanger

Wikipedia kan niet duiden wie de uitvinder van het ‘knaapje in de kast’, kleerhanger, kledijhanger is. Thomas Jefferson en Rosalie Carwink worden genoemd. mmm. Vreemd. Voor iets wat met miljarden over de wereld gaat. We zoeken verder. Patenten. In 1935 was de Amerikaan Elmer D. Rogers zo slim om patent aan te vragen op de kledinghanger met de broekenstang.

Van origine is de kleerhanger van hout vervaardigd. Menig was voorzien van ingebrand de naam van winkel of couturier. Vlak na de tweede wereldoorlog verschenen de metalen uitvoeringen en tegenwoordig kennen we de kunststoffen versie. De kleerhanger heeft meestal de vorm van menselijke schouders, waardoor het kledingstuk in de juiste vorm blijft. Later verschenen ook de broekenhangers met het befaamde klemmechanisme waarvoor je altijd handen tekort komt. En blijkbaar spaarden hotelgasten de knaapjes, waardoor hotels genoodzaakt waren een niet-jatbare-variant te bedenken, waarbij het bovenste deel van de hanger vast zit aan de kastconstructie. Niet los te krijgen. En over de opvouwbare hanger en de B-hanger voor beha’s willen we eigenlijk niet teveel praten. Alleen erover denken krijgen we al de zenuwen.

Is hier niet iets anders op te verzinnen?

Wat denk jij, hoe zal de toekomst van de kledinghanger zijn?

Winkelen is leuk, maar we willen het veilig, op afstand, met reductie van CO2, minder kosten en alleen noodzakelijke handelingen. Wat is jouw visie op de winkel van de toekomst, en dan in dit geval specifiek op de kledinghanger.

We hebben visionairs nodig uit het hedendaagse leven. Even los van alle regels die nu gesteld worden. Denk buiten die ‘box’. Deel jouw visie ontwerper, architect, gedragsexpert, kunstenaar, marketeer, grafici, techneut, fotograaf, beeldhouwer of stedenbouwkundige en iedereen die zich aangesproken voelt. Jouw input blijft jouw idee. Daar staat jouw naam onder. Maar jij zal niet alles overzien. Alleen als we samenwerken komen we tot briljante inzichten. Vast. Jouw input is dat stukje van de puzzel. De puzzel van de toekomst in retail. Doe je mee?

Denk in

mogelijkheden

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.