In een niche markt je zichtbaar maken

De grootste speciaalzaak in kurkvloeren gaat de uitdaging aan om het bezoekersaantal en de omzet omhoog te krijgen. Het basisproduct komt direct uit Portugal, maar het maken en leggen van een kurkvloer is nog een oud ambacht. Het product is in vele vormen en uitvoeringen beschikbaar.

De uitdaging

KIT zag zich voor een grote uitdaging. De vraag: hoe maken we meer omzet, vergroten we klantenkring en voordelen van kurk in beeld. Wat doe je met een product dat lijdt onder een negatief imago; ouderwets, bruin. Een product binnen grote concurrentie-omgeving van laminaat, houten vloeren, natuursteen, nieuwe vloeren als pvc, gietvloeren. In een branche die haar eigen business kapot maakt door continue prijsverlagingen tot zelfs ver ONDER de inkoopsprijs. Bovendien bevindt kurk zich door de hoge mate handwerk in een hoger prijssegment. Naturovloeren, de inkooporganisatie waarmee de klant samenwerkt is van de oude ambacht, hoge kennis en kwaliteit, maar weinig vernieuwend in presentatie en verkooptechniek.

KIT benadering

In een analyse is de markt, concurrentie en productrange in kaart gebracht. Waar liggen de kansen? Waar liggen de omzet-vergroters? Wie is onze doelgroep?

Realisatie en resultaat

De onderneming is losgemaakt van de samenwerkingsvorm. Een eigen formule is neergezet: kurkvloer.nl. Doel = uitbouwen van de formule naar meerdere vestigingen EN naar een shop-in-shop formule bij vloerenwinkels die zelf geen kennis van kurkvloer hebben. De huidige grote showroom is leeggehaald en opnieuw ingericht met ‘showkamers’. Woonkamers waarin de vloer- en wandkurk beter tot recht komt. Bezoekers kunnen ‘shoppend’ door de ruimtes lopen. De grootste kurk-pilot showroom van Nederland.

Communicatie is gestart met nieuwe huisstijl, nieuwe website en webshop met veel toelichting en inspiratie rondom kurk. Richting consument advertenties, huisfolder en actiefolders huis-aan-huis in de regio. Informatieavonden, productpresentaties en designeracties zijn ingezet voor uitbouwen van een professioneel netwerk richting interieuradviseurs en designers; zij zijn ambassadeurs van kurk. Online via social media, blogs en aanwezigheid op woonsites wordt klant nieuwsgierig gemaakt naar dit oude product in een nieuw jasje.

Resultaat = direct zichtbare omzetgroei, stap voor stap imagogroei voor kurk en naamsbekendheid. KIT werkt nog dagelijks samen met de klant om in de huidige slechte economie de doelen te bereiken.

Laat de consument vragen om het product. Maak het product gewild = unieke WHY

Soms is rigoureus schakelen nodig om ruimte te maken voor nieuwe paden. Los van ’t bestaande, denk vooruit.

Leave a Reply