Marketing maar dan makkelijk. Ssst…

Barbizon

Snap jij als ondernemer marketing nog? KIT gelooft in makkelijke marketing. Hier alvast wat tips en trucs om je op weg te helpen. Dat kan. Makkelijker.

Marketingmensen, oke ik ben er ook 1 van, hebben er een handje van om voor alles een moeilijke term te bedenken en dat dan heel gewichtig te roepen naar jou als klant. En laten je dan verdwaasd achter. Helemaal niet zo gek.

Marketing, snap jij het nog?

Wat ik bedoel? Probeer onderstaand rijtje zelf eens te verklaren. Ik waarschuw je alvast, het zijn goede Scrabble en Wordfeut woorden:

Drilldown, demarketing, conversational interface, google AI, sociale marketing, megamarketing, synchromarketing, chatbots, customer journey, locatiemarketing, persoonsmarketing, crosschanel of multichannel of omnichannel, adwords, influencers, direct marketing, actiemarketing, guerilla marketing, affiliate marketing, buzz marketing, merk activering, inbound marketing en dan ook natuurlijk outbound marketing, social selling, automated marketing, etno marketing, viral marketing en dan zijn er nog de korte hippe woordjes: vlog, blog, seo, sea, tags en de nieuwste die ik laatst zag: ploggen. Verder moeten we naar het buitenland voor hei-sessies inclusief yoga, zijn er tientallen inspiratie-sessies nodig met compleet managementteam en personeel-motivatie-rondes. En daarna praten we over usability, contentcreation, panels, ab-testing…

Met 25 jaar ervaring in marketing blijf zelfs ik me nog dagelijks verbazen over de marketing-fratsen. Ik ben er voorstander van dat we ondernemers helpen met ondernemen. En het ze niet moeilijker maken maar juist makkelijker.

Ondernemers en hun vraagstuk

Als ondernemer heb je een zorg. Zoals je bedrijf beter zichtbaar maken, meer klanten, gemotiveerde medewerkers, omzet maken en als het even kan onderaan de streep positief resultaat overhouden. Ik zit dagelijks met ondernemers in gesprek. Uit diverse branches, groot en klein, van jong tot generaties overstijgend. Leer hun bedrijf kennen, voel de passie die er leeft, spreek de medewerkers en bij voorkeur ook enkele klanten. Zie het product of wil de dienst die geleverd wordt snappen.

(case #1) Zo was ik vorige week bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in metaalbewerking. Oke, ik heb eerlijk gezegd het woord ‘verspanen’ moeten googlen, net zoals ‘exotische materialen’. De vraag van de ondernemer was helder: hoe kom ik bij industriële bedrijven binnen. Wat denk je dat ik uit het bovenstaande rijtje heb geantwoord?
(case #2) De week daarvoor was er de inspirerende brainstorm met directie van een vervoersbedrijf. Volledig gemotiveerd kwam de aandacht opnieuw bij de kern van het bedrijf, de omzetmakers en unieke merkwaarden. De ‘Oh ja, daarom doen we wat we doen.’ Met een gedreven ondernemer die als 2e generatie het familiebedrijf voortzet en zijn dagelijkse zorg om zijn medewerkers werk te bieden. De vraag van deze ondernemer: ‘hoe zorg ik dat ik mijn bedrijf gezond door kan geven aan de 3e generatie’. Wat denk je dat mijn antwoord was?

Zo kan marketing het je makkelijk maken

Marketing is in mijn ogen spiegeltjes en kraaltjes voorhouden als lokkertje. Het zijn ‘foefjes’ voor iedere ondernemer om klanten binnen te trekken. Aanzetten tot een actie of een aankoop. De manier waarop je je verhaal brengt én vooral laat zien dat je het meent, bepaalt of je klant je foefje accepteert. En het is helemaal mooi wanneer je klant er daarna ook nog ongelooflijk happy mee is en het verder vertelt. Want je klant is niet gek. Ze pakken niet zomaar alles van je aan, en als ze merken dat het lokkertje hen in een valkuil leidt of extra geld kost dan komen ze nooit meer bij je terug. Vertrouwen ze je gewoon niet meer. En zeker in zakelijke communicatie kan dat funest zijn.

Kern van mijn verhaal: pas marketing makkelijk toe op je onderneming. Het kan je werk direct merkbaar efficiënter maken, sturing geven en focus op je doel.

Direct makkelijke marketing tips

Om het makkelijk te maken begin ik alvast met het makkelijker maken van marketing met je marketing-start-checklist en 2 bonus tips. Makkelijk toch?

Marketing-start-checklist

  1. Wat is je kern. Weet wie je bent, wat je origineel maakt en wat je unieke kracht is.
  2. Wie houd je de kraaltjes voor. Ken je klant. Wat houdt hen bezig, waar kan je ze mee helpen.
  3. Wees eerlijk in wat je biedt, en vertel dat helder en vooral leuk!
  4. Zorg dat je verhaal een reden is om langere termijn er voor elkaar te zijn.
  5. Blijf ondernemer. Blijf kansen in de markt zien. Weet welke dienst/productgroep omzet voor je maakt.

Makkelijke marketing TIPS voor jou als ondernemer

#1 Stel je vraag duidelijk aan een marketingadviseur.

Is het antwoord simpel? Dan heb je de juiste specialist te pakken en komt het goed. Leg dan vertrouwen (en een beetje budget) in zijn of haar handen.

#2 Gebruik de KIT-spiekbriefjes ‘gewichtige marketingtermen’.

Handig bij iedere verjaardag of vergadering. (Sssst… niet zeggen dat je t van mij hebt.)

We hebben een KIT-spiekbriefje voor de veel voorkomende marketingtermen. We blijven ze aanvullen en via social media helpen we je herinneren. Houden we je scherp. Of houd ons scherp en geef je moeilijke marketing term aan ons door, dan zetten we ‘m erbij. Het komt echt goed. KIT is er om marketing makkelijker voor je te maken.

  • Drilldown: hoofdcategorie met daaronder subcategoriën. (meestal bovenaan een website)
  • Demarketing: (spreek uit dee-marketing) vraag naar een product of dienst afremmen. Bijvoorbeeld wanneer je niet aan de vraag kan voldoen.
  • Conversational user interface: minder zichtbare buttons, drilldowns maar gebruiksvriendelijker toepassingen achter de schermen in de vorm van bots of virtual assistants of apps. Terug naar gemak.
  • Sociale marketing: marketing met als doel een positieve maatschappelijke of sociale verandering te realiseren.
  • Chatbots: geautomatiseerde gesprekspartner tijdens je online bezoek aan een website
  • Customer journey: de stappen die klanten doormaken tijdens een koop. Van besef, tot info, tot beslissen.
  • Locatiemarketing: campagnes die slim gebruik maken van locatie van de klant
  • Adwords: online adverteren
  • Influencers: social media personen die een groot netwerk personen hebben vergaard. wanneer zij een product promoten wordt het vaak positief aangenomen door hun volgers.
  • Direct marketing: alle vormen van marketing waarbij de klant direct wordt benaderd.
  • Actiemarketing: op korte termijn beïnvloeden van het gedrag van doelgroepen
  • Guerilla marketing: korte, gekke, super opvallende marketingstunt waar iedereen over praat en opvalt.
  • Affiliate marketing: website die producten van een adverteerder promoot en in ruil commissie ontvangt over aantal kliks of aantal verkopen.
  • Buzz marketing: campagne om mond-tot-mond reclame op gang te brengen. Sneeuwbaleffect.
  • Merk activering: beleving rondom een merk in een campagne neerzetten met als doel klant bewust van het merk te maken.
  • Inbound/outbound marketing: inbound is een strategie die potentiele klanten naar jou toe laat komen, uit eigen beweging. (pull-strategie) Outbound DUW je je boodschap naar de klant toe, gewild of ongewild (push-strategie)
  • Social selling: verkoop op het juiste moment, bij de juiste persoon met de juiste boodschap, via het juiste kanaal. Eigenlijk zoals we het al sinds de middeleeuwen om de markt doen, persoonlijk en op de juiste plek zijn.
  • Automated marketing: nieuwsbrieven die vooraf klaargezet worden. Na een actie van de lezer krijgt deze gepland een volgende nieuwsbrief.
  • Etno marketing: allochtone bevolkingsgroepen bereiken door rekening te houden met hun normen en waarden. Wel handig om te weten hoe iemand uit een niet-Westers land  je tekst leest.
  • Viral marketing: mond-tot-mond reclame via sociale netwerken. Gewoon zo’n leuk of opvallend filmpje of berichtje waar iedereen ineens over praat. Goed om je merk onder de aandacht te brengen.
  • Vlog: praatje in de vorm van een video
  • Blog: praatje in de vorm van een geschreven tekst met soms een foto
  • Seo: op de beste manier in de zoekmachines vindbaar zijn
  • Sea: betaald adverteren in zoekmachines
  • Tags: woord dat online aan sites of digitale bestanden wordt gehangen om vindbaarheid te vergroten
  • Plog: praatje in de vorm van een foto
  • Usability: gebruiksvriendelijkhei
  • Contentcreation: informatie verstrekken in iedere vorm van media die voor de lezer handig is op dat moment.
  • Testpanel: groep mensen als doorsnede van je doelgroep die product en dienst testen, doel is verbeteren.
  • Multichannel: klant kiest tussen enkele kanalen die niet op elkaar zijn afgestemd. Het bedrijf bepaalt voor de klant welk kanaal past bij zijn klantvraag.
  • Crosschannel: klant gebruikt enkele kanalen die op elkaar zijn afgestemd. Deze kanalen zijn ook weer door het bedrijf vooraf bepaald.
  • Omnichannel: klant gebruikt heel veel kanalen die op elkaar zijn afgestemd, de klant bepaalt zelf welk kanaal deze prettig vindt.

Meer woorden nodig? Volg me op social

Kitty Sluys

Author Kitty Sluys

More posts by Kitty Sluys

Leave a Reply