Doe hier de test!

Vind je merkpersoonlijkheid en vertel je verhaal.

Archetypes Cirkel

Wat is een merkpersoonlijkheid?

Als de promotie van je merk enige identiteit mist, gaat het verloren in de zee van andere advertenties. Alleen degene die een duidelijke identiteit tonen zullen onthouden worden. Deze identiteit is alleen zo effectief als dat het merk werkelijk is. Het dient de ware kwaliteiten van het merk te reflecteren.

Merkpersoonlijkheden zijn de personages die eeuw na eeuw en verhaal na verhaal terugkomen. Het is de held die de mensen redt en de prinses die ware liefde vindt. En het is Madonna die tegen de regels ingaat en zich rebels gedraagt. Veel grote merken beseffen, al dan niet bewust, de kracht van deze merkpersoonlijkheden. Merkperesoonlijkheden waren ooit een leuke bonus voor effectieve marketing, maar zijn nu een vereiste. Door oververzadigde markten is een eigen identiteit veel belangrijker geworden. Merkdifferentiatie op basis van de eigenschappen van het product is nu zeer zeldzaam. Cruciaal is dat de identiteit constant is en met trots geuit wordt. Via merkpersoonlijkheid. De menselijke drives kunnen opgedeeld worden in saamhorigheid versus zelfactualisering en stabiliteit versus meesterschap. Saamhorigheid is de behoefte ergens bij te horen en betrokken te zijn. Hiertegenover staat zelfactualisering; de behoefte aan zelfstandigheid en het ontwikkelen van een eigen identiteit. Stabiliteit is de behoefte aan routine en comfort. Echter, men wil ook uitgedaagd worden en presteren, wat stabiliteit in de weg staat.

Waarom is een merkpersoonlijkheid belangrijk voor mijn bedrijf?

Het pinocchio-effect verwijst naar het proces waarin merken echt tot leven komen. Merkpersoonlijkheden kunnen hierbij helpen. Men ontwikkelt een band met het merk, en beginnen om het merk te geven. Een merk met betekenis vormt ook een placebo-effect. Men gelooft dat de betekenis van het merk waar is, of dit nu echt zo is of niet. Bijvoorbeeld, een zeepmerk dat puurheid en reinheid van de ziel uitstraalt kan dit zelfde gevoel ook uitlokken bij zijn gebruikers, ook al is het duidelijk dat zeep dit niet kan doen. Het kan het beetje extra aan een product geven. Onderzoek ondersteunt het idee dat grote merken duidelijk verschillen van kleinere merken in (de duidelijkheid van hun) merkpersoonlijkheden.  Merkpersoonlijkheden zijn iets oers en instinctiefs. Door gebruik te maken van merkpersoonlijkheden kan de betekenis van je merk veel sneller overgebracht worden, aangezien men geprogrammeerd is de merkpersoonlijkheden te begrijpen.

Een postmoderne wereld

In een postmoderne wereld draait het veel meer om het individu. Zelfexpressie en -ontwikkeling is veel belangrijker geworden. Wellicht paradoxaal, bedrijven dienen de individuen te helpen met dit individualisme. ‘Wees jezelf (door ons product te kopen)’. Bedrijven die dit niet doen kunnen backlash verwachten. Een merkpersoonlijkheid moet  voortvloeien uit wat een bedrijf echt wil en is: de kern en ambities van een bedrijf. Hoewel de wereld is veranderd vergeleken met de vorige eeuw, zijn merkpersoonlijkheden tijdloos. Dit betekent dan ook dat het inzetten van merkpersoonlijkheden een middel is dat stabiel blijft over tijd en zekerheid geeft in een constant veranderende maatschappij.

Wil jij weten welke merkpersoonlijkheid bij jouw bedrijf past?

De visionair Archetypes

Visionair

De held archetypes

Held

De liefhebber Archetypes

Liefhebber

De gewone man Archetypes

Gewone man

De verzorger Archetypes

Verzorger

De heerser Archetypes

Leider

De artiest Archetypes

Artiest

De onschuldige Archetypes

Onschuldige

De wijze Archetypes

Wijze

De levensgenieter Archetypes

Levensgenieter

De bandiet Archetypes

Rebel

De onderzoeker Archetypes

Ontdekker